Doesburg een leuke beloopbare stad met veel monumenten
Op 17 juni vertrokken 62 leden iets voor 09.00 uur met de bus naar Doesburg. Na ruim een uur rijden kwam de 94 meter hoge kerktoren van de Martinikerk in beeld. Doesburg telt ongeveer 11.500 inwoners, slechts 2.000 meer dan de kern Gennep, maar heeft in tegenstelling tot Gennep nog veel historische monumenten binnen de oude stadsmuren. Na koffie met gebak in De Waag, de oudste nog functionerende horecagelegenheid van Nederland, gebouwd in 1478, kregen we een korte indruk van de rijke geschiedenis van dit bijzondere pand. Het monumentale gebouw combineerde vroeger een officiële handelsfunctie met die van een gezellig stadsbierhuis, waar arbeiders destijds een deel van hun loon in bier uitbetaald kregen. Kort na 11.00 uur stonden vier stadsgidsen klaar om ons in bijna anderhalf uur langs de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad te leiden. Het werd een leuke en leerzame wandeling. Om 12.15 uur stond in De Waag een lunch met mosterdsoep en brood voor ons klaar, waarna iedereen op eigen gelegenheid deze aantrekkelijke stad verder kon verkennen. In de middag stond bovendien nog een boottocht van een uur op het programma. Om 17.15 uur was in De Waag opnieuw een tafel voor ons gedekt voor een Hanzemaaltijd. Deze bestond uit een met spek gelardeerd stuk varkensvlees, geserveerd met frites en diverse groenten.Om 18.45 uur was de chauffeur zo vriendelijk ons in de stad op te halen; velen hadden deze dag immers meer gelopen dan zij gewend waren. Om 20.10 uur draaide de bus met 62 tevreden leden het Europaplein op. We kunnen terugkijken op een prima dag.